Wat is een unique selling point? USP voorbeelden en uitleg
Wat is een unique selling point (USP)? Wij vertellen je alles over wat een unique selling point is en geven je meerdere voorbeelden van een USP.
Wat is een USP?
Unique Selling Points (USP’s) zijn een belangrijk onderdeel van het ontwikkelen en het op de markt brengen van een succesvol bedrijf. Het is belangrijk om te begrijpen wat USP’s eigenlijk zijn, wat ze doen en hoe ze kunnen worden gebruikt om je te onderscheiden van je concurrentie. USP’s kunnen je helpen bij het opstellen van een effectieve positioneringsstrategie die klanten aantrekt en ervoor zorgt dat ze eerder geneigd zijn je product of dienst te kopen.
Bij het beginnen van je bedrijf stel je jezelf vaak de vraag: Wat gaat mij onderscheiden van de concurrent? Deze onderscheidende factoren zijn vaak jou Unique Selling Points (USP’s) als bedrijf.
Definitie: wat maakt een unique selling point uniek?
Een Unique Selling Point (USP) kan een krachtig hulpmiddel zijn voor elk bedrijf. Het is een van de belangrijkste elementen van marketing en het kan helpen om een bedrijf te onderscheiden van zijn concurrenten. Een USP helpt klanten snel te identificeren waarom ze het ene product of de andere dienst zouden moeten kiezen. In dit artikel bekijken we wat een USP is, hoe je er een kunt maken en hoe je deze effectief kunt gebruiken in je marketingstrategie.
Voordelen van USP’s
Een uniek verkoopargument (USP) is een hulpmiddel dat bedrijven gebruiken om zich te onderscheiden van hun concurrenten en zich te onderscheiden op de markt. Het is een belangrijk onderdeel van elk marketingplan en kan een bedrijf helpen zich te onderscheiden van zijn concurrenten om klanten aan te trekken. Het hebben van een USP kan een bedrijf helpen meer klanten aan te trekken, de omzet te verhogen en de winst te maximaliseren.
Je unique selling points ontwikkelen
Het hebben van een uniek verkoopargument (Unique Selling Point) is essentieel voor elk bedrijf in de huidige competitieve (online) markt. Het is het ding dat je bedrijf onderscheidt van de concurrentie en helpt om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Een USP zorgt ervoor dat klanten je product of dienst verkiezen boven andere beschikbare producten. In dit artikel zullen we onderzoeken wat een USP is, waarom het belangrijk is en hoe je er een kunt creëren waarmee je bedrijf zich onderscheidt van de rest.
Tegenwoordig is het ook belangrijker dan ooit om goede unique selling points te hebben. Tegenwoordig is een bedrijf beginnen door het internet makkelijker dan ooit geworden waardoor er tegenwoordig meer webshops zijn dan ooit tevoren. Hoe meer webshops, hoe meer concurrenten. Als je veel concurrenten hebt, heb je een goed verkoopargument nodig zodat je doelgroep alsnog bij jou besteld en niet bij de concurrent.
Je boodschap bedenken
Als het gaat om marketing en promotie, is het hebben van een Unique Selling Point (USP) essentieel voor bedrijven. Met een Unique Selling Point kan een bedrijf zich onderscheiden van zijn concurrenten en potentiële klanten aantrekken. Wat is een uniek verkoopargument precies is nu duidelijk, maar hoe bedenk je een unique selling point? Als je een eigen bedrijf start dan moet je gaan bedenken waar jij je als bedrijf in gaat onderscheiden. Om je unieke verkoopargument te bedenken stel je jezelf de vraag: Wat gaat mij onderscheiden van de concurrent?
Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden stel je jezelf drie vragen:
- Wie is je doelgroep?
- Wat is het probleem van de doelgroep?
- Welk probleem los je op als bedrijf?
Daarnaast is een goede unique selling point:
- Met goede argumenten
- Gericht op de wensen van de klant (Het oplossen van het probleem)
- Dieper dan een slogan
Wie is je doelgroep?
Een Unique Selling Point (USP) is een van de belangrijkste onderdelen van je bedrijfsstrategie. Het onderscheidt je van je concurrentie en kan je helpen je product of dienst succesvol op de markt te brengen. Een USP moet een beknopte verklaring zijn die duidelijk schetst wat je bedrijf of product onderscheidt van anderen in dezelfde branche. Het hebben van een goed gedefinieerde USP kan je helpen om jezelf als branche-expert te vestigen, vertrouwen op te bouwen bij potentiële klanten en een positief merkimago te creëren.
Het eerste wat je moet doen als je je USP boodschap wilt bedenken is het bepalen van je doelgroep. Als je je doelgroep hebt bepaald kun je doorgaan naar de tweede stap en dat is het bepalen van het probleem van de doelgroep.
Wat is het probleem van de doelgroep?
Heb je je ooit afgevraagd waardoor een product of dienst boven de rest uitsteekt? Heb je je afgevraagd waarom sommige bedrijven lijken te slagen en andere niet? Dit artikel beantwoordt die vragen door het concept van een Unique Selling Point (USP) nader te bekijken. Een uniek verkoopargument is een kenmerk dat een bedrijf onderscheidt van zijn concurrenten en helpt om op te vallen op de markt. Het kan bedrijven helpen nieuwe klanten aan te trekken, hun merk op te bouwen en hun winst te vergroten. Wat een uniek verkoopargument feitelijk doet, is het wegnemen van een probleem bij de doelgroep. Bijvoorbeeld: Mensen willen niet teveel betalen, mensen willen iets nieuws, mensen willen iets wat bij hun imago past of mensen willen het beste.
Welk probleem los je op als bedrijf?
Het hebben van een Unique Selling Point (USP) is essentieel voor elk bedrijf om zich te onderscheiden van de concurrentie. Het is een zeer belangrijke marketingtool die kan worden gebruikt om je bedrijf van anderen te onderscheiden en potentiële klanten aan te trekken. USP’s worden ook vaak gebruikt als advertentiestrategie om klanten te overtuigen om aankopen te doen. Als je eenmaal het probleem van de klant hebt geformuleerd kun je gaan bedenken hoe je deze problemen kan gaan oplossen. Als mensen iets nieuws willen kun jij het meest innoverende bedrijf zijn, als mensen de beste prijs willen kun je de goedkoopste zijn.
Voorbeelden van succesvolle USP’s
Een Unique Selling Point (USP) is een sleutelfactor om het product of de dienst van een bedrijf te onderscheiden van zijn concurrenten. Het is een belangrijk onderdeel van elke bedrijfsstrategie en helpt bij het creëren van merkidentiteit. Een goed gedefinieerde USP kan worden gebruikt om je ideale klant te targeten, de verkoop te verhogen en loyale klanten te genereren. Weten wat je product of dienst uniek maakt en hoe je dit effectief communiceert, kan het verschil zijn tussen succes en falen. Voorbeelden van succesvolle USP’s zijn:
- Kwaliteit
- Snelheid
- Klantgerichtheid
- Prijs
- Imago
Let wel op: Je moet een USP breder formuleren dan één woord. Zo kun je bij prijs zeggen: Wij zijn de goedkoopste en als je een product bij de concurrent vindt die goedkoper is dan krijg je bij ons dit product voor die prijs en passen wij die prijs direct aan (Hornbach).
Wat zijn geen unique selling points?
In het huidige competitieve zakelijke landschap kan het hebben van een Unique Selling Point (USP) het verschil zijn tussen succes en mislukking. Een USP onderscheidt je product of dienst van je concurrentie, waardoor het opvalt en indruk maakt op je potentiële klanten. Weten wat je bedrijf uniek maakt, is essentieel voor het ontwikkelen van effectieve marketingstrategieën waarmee je meer klanten kunt bereiken, naamsbekendheid kunt opbouwen en de verkoop kunt verhogen. Sommige mensen die een bedrijf beginnen te denken te makkelijk over het opstellen van een USP. Omdat een USP een moeilijke taak is hebben wij ook een aantal voorbeelden van dingen die geen USP zijn. Voorbeelden van geen unique selling points zijn:
- Vandaag besteld morgen in huis
- De beste kwaliteit
- Goede klantenservice
Waarom zijn dit geen goede USP’s? Omdat er geen uitleg bij is. Deze USP’s zijn te algemeen.
Voorbeelden van unique selling points bij bedrijven
Een Unique Selling Point (USP) is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van elk bedrijf. Het is het proces van het creëren en communiceren van de onderscheidende kenmerken van een product of dienst om klanten aan te trekken. Een effectieve USP kan een bedrijf helpen zich te onderscheiden van zijn concurrenten, door te benadrukken wat hen anders maakt en waarom klanten dat product of die dienst zouden moeten verkiezen boven een ander. USP’s zijn er in vele vormen, waaronder unieke producten, diensten, klantervaringen en merkidentiteit.
Elk succesvol bedrijf heeft wel USP’s. Voorbeelden van succesvolle bedrijven hun verkoopargumenten zijn:
- Jij krijgt een verse, warme pizza in 30 minuten geleverd, anders krijg je de pizza gratis (Dominos). Dit unique selling point voorbeeld gaat dus over kwaliteit en snelheid.
- Dezelfde dag bezorgen, de volgende dag bezorgen en in de weekenden bezorgen (Bol.com) Dit is een unique selling point voorbeeld van snelheid.
- Vind je een lagere prijs bij een concurrent? Dan krijg jij die prijs van ons (Hornbach) Dit is een unique selling point voorbeeld dat gericht is op de beste prijs.
- Doe één ding goed (Huit Denim Co.) Dit is een USP voorbeeld van een bedrijf die zich focust op de kwaliteit.
- De sterkste koffie van de wereld (Wish Coffee) Dit is een USP voorbeeld dat gaat over kwaliteit.
- 100 dagen gratis retourrecht (Zalando) Dit is een unique selling point voorbeeld van de beste klantenservice.
Conclusie: waarom het hebben van een USP ertoe doet
Begrijpen wat een Unique Selling Point (USP) is, kan cruciaal zijn voor bedrijven die zich willen onderscheiden van de concurrentie en klanten willen aantrekken. Een USP is een reclameconcept dat verwijst naar kwaliteiten of kenmerken die een product of dienst onderscheiden van anderen op de markt. Het helpt bedrijven te identificeren hoe uniek ze zijn en waarom potentiële klanten hun producten zouden moeten kiezen boven die van hun concurrenten.